کد مطلب:189017 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:151

امتیاز شیعه
هنگامی كه این گونه ویژگی ها فراهم شد و پیروان عترت ساماندهی شده اند و در اندیشه و رفتار همگون عترت شدند، آنگاه جمعیت آنان، محفل آنان، از دیگران امتیاز خواهد داشت. جمع آنان با دیگران تفاوت خواهد داشت. با فراهم آمدن چنین ویژگی ها، پیروان عترت شرف و افتخار برای اهل بیت قرار می گیرند و پایه و اساس دین قرار خواهند گرفت. تشكل آنان با دیگران، تفاوت فراوان خواهد داشت. باقر العلوم علیه السلام امتیازات جمع شیعه و تشكل شیعی را این گونه تحلیل می نماید:

امام صادق علیه السلام می فرماید همراه پدرم وارد مسجدالنبی شدیم هنگامی كه پدرم جمع شیعیان را مشاهده نمودند، خویشتن را در جمع آنان قرار داده، درباره آنان این گونه سخن فرمودند: فسلم علیهم ثم قال انی و الله لاحب ریاحكم و ارواحكم فأعینونی علی ذلك بورع و اجتهاد، «سوگند به خدا من نسیم شما را دوست دارم و من ارواح شما را دوست می دارم. شما در مسیر حق، مرا با تقوا و تلاش یاری رسانید»

انتم شیعة الله و انتم انصار الله و انتم السابقون الاولون و السابقون الاخرون و السابقون فی الدنیا و السابقون فی الاخرة الی الجنة. «شما پیروان خدا می باشید. شما یاوران خدا می باشید، شما پیشگامان پیشینیان و پیشگامان پسینیان هستید. شما پیشگامان این سرا و پیشگامان به سوی بهشت در آن سرا خواهید بود».



[ صفحه 232]



قد ضمنا لكم الجنة بضمان الله عزوجل و ضمان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و الله ما علی درجة الجنة اكثر ارواحا منك فتنافسوا فی فضایل الدرجات، انتم الطیبون و نساؤكم الطیبات كل مؤمنة حوراء عیناء و كل مؤمن صدیق. «ما به ضمان و اعتماد به خدا و رسول الله، بهشت را برای شما ضمانت می كنیم، سوگند به خدا در مراحل و درجات بهشت شما بیشترین ارواح هستید. پس در فراهم آوردن فضایل از یكدیگر سبقت بگیرید. مردان شما پاك و زنان شما پاك و طیب هستند. زنان مؤمن شما همانند حوریان چشم فراخ و مردان مؤمن شما راستگو می باشند.»

آنگاه باقر العلوم علیه السلام از زبان علی علیه السلام در مورد امتیازهای شیعه سخن را ادامه می دهد: قال امیرالمؤمنین لقنبر یا قنبر أبشر و بشر و استبشر فوالله لقدمات رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم. و هو علی امته ساخط الا شیعة، الا و ان لكل شی ء عزا و عز الاسلام الشیعة الاوان لكل شی ء دعامة و دعامة الاسلام الشیعة الاوان لكل شی ء ذروة و ذروة الاسلام الشیعة، الاوان لكل شی ء شرفا و شرف الاسلام الشیعة الاوان لكل شی ء سیدا و سید المجالس مجالس الشیعة....

«امیرالمؤمنین علیه السلام به قنبر فرمودند: بر تو بشارت باد و بر دیگران نیز بشارت بده كه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در حالی رحلت نمودند كه از امت خویش به جز شیعه رضایت خاطر نداشتند! آگاه باش برای هر چیزی سرافرازی است و سرافرازی اسلام شیعه است. آگاه باش برای هر چیزی ستونی است و ستون اسلام شیعه است. آگاه باش برای هر چیزی سرآمد و تاج است و سرآمد اسلام شیعه است. آگاه باش برای هر چیزی ارجمندی و شرافت است، ارجمندی اسلام شیعه است. آگاه باش برای هر محفلی سرور است،



[ صفحه 233]



سید و سرور مجالس، مجالس شیعه است.»

آنگاه ادامه می دهد كه برای هر سرزمین پیشوایی است و پیشوای كره زمین نقاطی است كه شیعه در آن زندگی می كند. اگر شما شیعیان بر روی زمین نبودید هیچ سبزینه ای رویش نمی كرد. اگر شما نبودید خدای سبحان به دیگران هیچ نعمتی را ارزانی نمی كرد. پیروان ما با نور خدا سخن می گویند، مخالفان شیعه، بی اندیشه سخن می گویند. هر شیعه ای كه به خواب می رود خدای عزوجل روحش را به آسمان می برد و آن را مبارك و گرامی می دارد. اگر عمرش پایان یافته در گنجینه های باغ های بهشت و در سایه عرش خودش آن را جای می دهد. اگر اجل وی فرا نرسیده است، فرشتگان خدا وی را در امنیت كامل به بدنش باز می گردانند.

به خدا سوگند حجاج شما شیعیان و عمره گزاران شما برگزیدگان خدای عزوجل می باشند. تهی دستان شما مانند بی نیازها هستند، اغنیا شما افراد قانع هستند و تمام شما از زمره افرادی هستید كه خدا شما را فرا خوانده و شما اجابت نموده اید. و انكم كلكم لاهل دعوته و اهل اجابته [1] .

آنگاه در گفتاری دیگر در مورد برتری شیعیان این گونه سخن می گوید: خدای تبارك و تعالی ما را از نور عظمت خویش پدید آورد و ما را از رحمت خویش آفرید. شما شیعیان را از روح ما پدید آوردید . ما بر شما مهربانیم و شما نیز به ما روی می آورید، فنحن نحن الیكم و انتم تحنون الینا. [2] حضرت به جابر فرمودند: نحن و محبونا من طینة واحدة. [3] «ما و دوست داران ما از یك سرشت آفریده شده ایم.» و نیز از زبان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم



[ صفحه 234]



می فرماید: پیروان علی رستگارانند، ان علیا و شیعته هم الفائزون. [4] ان شیعتنا هم الفائزون یوم القیمة. [5] «شیعیان ما در قیامت رستگارند.» و نیز فرمود: لا تطعم النار واحدا وصف هذا الامر، [6] «كسی كه ولایت عترت را باور داشته باشد، طعم آتش را نخواهد چشید».

در روز قیامت پیامبران، فرشتگان، شهدا، بندگان شایسته خدا به مقام شیعه غبطه می ورزند، یغبطهم النبیون و الملائكة و الشهداء و الصالحون. [7] در مورد عنایت ویژه ای كه عترت نسبت به شیعیان دارد، این گونه سخن می گوید، نحن نعطی شیعتنا ما نشاء من امر علمنا. [8] «ما دانش های ویژه را در اختیار شیعیان خود قرار می دهیم.» كه نمونه آن در مورد جابر جعفی آورده شد كه هزاران حدیث را از زبان باقر العلوم علیه السلام فرا گرفته بود و اجازه نداشت آنها را به دیگران بازگو كند به امام عرض كرد دانش ها در سینه موج می زند و قرار مرا گرفته است چه كار كنم! [9] .

به نظر می رسد سخنان امام در این راستا بسیار عرشی و ارزنده است. به همین خاطر اندكی طولانی آورده شد.

باقر العلوم علیه السلام این گونه تشكل همسوی عترت را ساماندهی فرهنگی می نماید. باقر العلوم علیه السلام این گونه اندیشه ها را بالنده می سازد و این گونه افرادی امین و كارآمد، واقع گرا و استوار و پر تلاش پرورش می دهد. و فرهنگ تشكل همسو را این گونه بارور می سازد.



[ صفحه 235]



از نظر اندیشه اندیشه بالنده و زلال، اندیشه پیروان عترت است. كه از هر گونه خطر انحراف در امان می باشند. فرهنگ آنان فرهنگ وحی است. رفتار آنان رفتاری همگون با وحی می باشد. این محورها بخش كوچك از فرهنگ سازی ها و رهنمون های باقر العلوم علیه السلام می باشد. افزون بر این كه پایه ها و اساس فقه شیعه را كه همان فقه شریعت و همگون با آخرین وحی الهی است، گفتار باقر العلوم و صادق آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم شكل می دهد. فقه؛ یعنی بیان حقوق و بیان باید و نباید اجتماعی و خانوادگی و اقتصادی و چرخش زندگی جامعه بر اساس مبانی حقوقی آن است، اگر مبنای حقوقی صحیح و همگون با واقعیت های اجتماعی وجود نداشته باشد، جامعه سامان نمی یابد. سامان دهی جامعه بر اساس فقه و حقوق است و نقش باقر العلوم علیه السلام نقش اول در این میدان وسیع است.


[1] فروع كافي، ج 8، (روضه) ص 212، با تفاوت بشارة المصطفي، ج 1، ص 35.

[2] اختصاص، ص 216.

[3] بحار، ج 65، ص 42.

[4] ارشاد، ج 1، ص 41.

[5] بحار، ج 19، ص 129.

[6] بحار، ج 65، ص 119.

[7] بحار، ج 65، ص 68.

[8] مناقب، ج 4، ص 209.

[9] رجال كشي، ص 194.